מטפחים את הדור הבא של פורצי הדרך במדע

Fan facts על הטלפון והאוזן האנושית

לפני שהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה, חשבתי על מה שכתבתי בשנה שעברה.

זכרתי ששנה שעברה מאוד הרשים אותי העובדה שכל טכניקה שבתיכון היתה נוסחה שאתה מקבל בלי לשאול המון שאלות, באוניברסיטה טורחים להוכיח לך אותה מהמסד עד לטפחות. נורא אהבתי את זה, כי כל נוסחה מקבלת עומק ופתאום אתה רואה איך נושאים שונים שלא קישרת ביניהם קשורים ואף תלויים אחד בשני, הרבה פעמים בקשר שבכלל לא העלית על דעתך.

צורת הלימוד המיוחדת של שנה א', היא באמת לימוד של מתמטיקת ופיזיקת הרקע לידע האמיתי שנצטרך בתור מהנדסים.

המקצועות של שנה א' תאורטים למדי ויפים בעומקם אבל קשה לתלמיד שנה א' להבין איך מפה מוציאים מכשיר/ מוצר שמועיל בצורה כלשהי.

הדבר המיוחד שנחשפתי אליו השנה הוא הדרך שבה המתטיקה והפיזיקה נפגשים עם צרכים פשוטים שלנו.

אביא כמה דוגמאות:

רובנו מכירים את העובדה שהאוזן האנושית שומעת תדרים מסוימים (בין 20 ל20,000 הרץ ), ובעלי חיים שונים שומעים תדרים שונים. למשל המשרוקית שבה משתמשים לכלבים מוציאה צלילים בתדרים שהאוזן האנושית לא קולטת ולכן אנחנו לא שומעים אותה, כלב מסוגל לשמוע עד 45,000 הרץ!

נחשוב על מכשיר טלפון. מכשיר טלפון מקליט מידע (קול) ומעביר אותו דרך הרשתות הסלולריות עד לטלפון של החבר שלי. אבל האם הטלפון צריך להקליט ולהעביר את כל מה שהוא שומע?

התשובה היא לא! כיוון שאנחנו כבני אדם לא שומעים תדרים מעל 20,000 הרץ אין טעם להקליט ולהעביר את התדרים האלו, ולכן נצטרך ליצור מסנן שלא ייתן לתדרים האלו להיקלט במכשיר הטלפון, מה שמביא אותי לדוגמה הבאה...

בשביל לסנן תדרים ישנם כל מיני רכיבים פיזיקליים כמו קבל וסליל שמגיבים יותר או פחות לתדרים מסוימים. כאשר אנחנו יוצרים איזה שילוב ביניהם אנחנו יכולים ליצור מסנן שמעביר טווח תדרים מסוים שמתאים לצרכים שלנו דבר שלומדים במבוא להנדסת חשמל.

ישנו תחום נורא מעניין בהנדסת חשמל שנקרא עיבוד אותות שכשמו כן הוא עוסק בעיבוד של אותות הסביבה. בעיבוד אותות אנחנו מנסים לתת למכשירים חשמליים את כלי המפגש שלנו עם הסביבה כלומר החושים האנושיים.

למשל החיישן במצלמה שקולט אור , המיקרופון שקולט קול והחיישן בדלת החשמלית שקולט תנועה. אלו דברים שלנו נראים ברורים מאליהם אבל כשאתה רוצה להעניק את היכולת הזו למכשיר חשמלי אתה מבין שבתור התחלה אתה צריך להגדיר מה זה קול/ אור ?

ואז גם להבין מה מבדיל קול אחד מהשני, או מה מבדיל צבע אור מסוים מהשני הבסיס לתחום הזה הוא קורס בשם מערכות ליניאריות.

לסיכום אומר שהשנה אמנם יותר עמוסה וקשה אבל נכנסת לתוך הדברים המעניינים שהמתמטיקה והפיזיקה יכולים ליצור בעולם.

בנוסף כל שבוע אני נפגש עם התלמיד שלי מבית הספר ואני רואה כמה הוא משקיע בלימודי המתמטיקה שלו, שגם אני בתור תיכוניסט השקעתי בהם אבל לאו דווקא הבנתי למה זה כל כך חשוב, אבל עכשיו מנקודת המבט שלי כסטודנט שאוהב את מה שהוא לומד, אני מקווה שגם התלמיד שלי יבחר מסלול שפותח נקודות מבט חדשות לעולם, ויוצר דברים חדשים בעולם.

 


בקמפוס

מה הולך פה?

מה הולך פה?

אוניברסיטת בן - גוריון בנגב

אוניברסיטת בן - גוריון בנגב

מקצועות הנכללים במלגה  הנדסת חשמל ומחשבים הנדסת מכונות הנדסה כימית הנדסת תעשייה...